Thursday, 15 September 2016

15 PEKARA YANG PERLU KITA TAHU TENTANG GARAM


1 – Garam atau nama saintifiknya Sodium Chloride, terdiri daripada 2 komponen, iaitu 40% Sodium dan 60% Chloride.
2 – Dalam diet manusia, garam tergolong dalam kelompok MIKRONUTRIEN – yakni nutrien yang diperlukan dalam jumlah yang kecil saja. Jika kurang mineral ini, pesakit akan mendapat penyakit. Jika berlebihan juga akan mendatangkan penyakit.

3 – Sodium sudahpun wujud secara semulajadi dalam semua makanan, maka pengambilan garam haruslah terkawal agar pengambilan sodium anda tidak terlebih.
4 – Penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sodium agak sukar berlaku kerana diet kita sendiri amat kaya dengan sodium. Kita kena faham bahawa makanan di sekeliling kita mengandungi sodium, meskipun makanan tu tak lah rasa masin mana pun.
5 – Sodium bertindak dalam mengawal jumlah air dalam badan, mengekalkan keasidan dan pH darah, membantu dalam memberikan isyarat saraf (neurotrasmitter) dan pengecutan (kontraksi) otot.
6 – Seorang individu dewasa di Malaysia harus mengambil garam tidak lebih 6g sehari (dalam satu sudu teh), manakala kanak-kanak pula haruslah kurang daripada itu.
7 – Secara purata, seorang dewasa di Malaysia mengambil garam sekitar 9g sehari, lebih banyak dari yang sepatutnya, dan kebanyakannya dari sumber makanan yang tidak sihat seperti makanan dalam tin, kerepek-kerepek, makanan segera dan beberapa jenis lagi makanan proses. Tidak mustahil juga akan ada dewasa yang mengambil sehingga lebih dari ini memandangkan 9g ini adalah sekadar nilai purata (9g adalah nilai tengah-tengah, ada yang ambil kurang dari itu, ada yang ambil lebih).
8 – Antara kesan ketara jangka masa panjang pengambilan garam berlebihan adalah masalah jantung dan juga penyakit darah tinggi (hypertension).
9 – Antara kaedah utama dalam mengurangkan pengambilan garam dalam sehari adalah kurangkan/berhenti makan kerepek jajan, kurangkan/berhenti makan makanan segera di luar (restoran makanan segera), sebaliknya lebihkan memasak sendiri makanan di rumah. Sudah pasti, kurangkan penggunaan garam dan tak perlu menggunakan penambah perisa (seperti Ajinomoto) ketika memasak.
10 – Jika ingin makan makanan dalam tin, pastikan tos dahulu makanan dalam tin sebelum menggunakannya. Peringatan juga buat abang-abang bina badan di luar sana yang sering menggunakan tuna dalam tin dalam kadar yang kerap.
11 – Baca dahulu label sebelum membeli kerana kebanyakan produk yang ada di pasaran sekarang ini rata-ratanya tinggi kandungan sodium. Kadang-kadang roti wholemeal yang menyihatkan pun mengandungi kandungan sodium yang tinggi, maka berjaga-jagalah.
12 – Selain roti, bijirin sarapan, biskut dan kek juga mengandungi sodium yang tinggi. Patutlah orang zaman sekarang ni mudah kena serangan jantung, ye tak? (tambah-tambah lagi kalau malas bersenam, just doubling the risk)
13 – Sekiranya kita gemar makan daging (lembu misalannya), maka lebih dari 1/4 kuota pengambilan sodium harian anda datang dari makanan ini.
14 – Sodium pada label makanan disukat dalam unit “miligram” (mg).
15 – Berapakah had maksima jumlah sodium yang anda perlu ambil dalam sehari? Mudah sahaja. Seorang dewasa tak boleh ambil lebih dari 6g garam sehari, atau bersamaan dengan 6000mg sehari, manakala garam terdiri daripada 40% sodium, maka dengan itu, 6000mg x 40% = 2400mg sodium sehari.

-Zaleha Everlynn-

Friday, 2 September 2016

Nutrimax Shake

 

Kenapa dgn Nutrimax Shake kita cepat kurus..??

kerana, pembakaran lemak berlaku secara semula jadi.. Semula jadi camnee?.. secara umumnya tubuh mnghasilkan tenaga dgn 2 cara :

1. Melalui karbohidrat yg kita makan
2. melalui tenaga yg disimpan..

Kalau kita makan karbohidrat..kadar insulin akan tinggi. Peningkatan gula dlm darah akan menyebabkan kita mudah dpt kencing manis.. dan bila ada kencing manis.. con.....firm penyakit2 lain follow mcm darah tinggi dan lain2..

So..kita nak tukar proses pembakaran lemak dr karbo ni..kita kena kurangkan karbo atau jgn amik karbo buat sementara waktu ni..

Bila kita kurang amik karbo..badan tidak dibekalkan dgn tenaga..karbo ni kalau masuk dlm badan dia kan bertukar kepada glokose Glokose ni lah tenaga dan juga fruktose.. Fruktose adalah sejenia tenaga dr buah2.. Itu sebabnya dlm masa amik nutrimax kita digalakkan mengurangakan pengambilan karbo dan buah2an..

Apabila tiada glokese dan fruktose..badan x dpt tenaga so tubuh akan memberi signal kepada otak utk membuat pembakaran semula jadi dengan membakar tenaga yg disimpan..tenaga yg disimpan dikenali sebagai LEMAK

Nasi.mee.bihun.roti.pasta.manisan.bijirin buahan adalah kumpulan makanan yg menghasilkan glokose apabila dimakan.. Bila ada glokose ni..insulin akan tinggi..nk rendahkan kadar insulin ni. mesti stop / kurangakan semua karbo

Dgn nutrimax ni, tuan2 puan 2 x perlu risau pasal menggigil sebab x makan nasi. X akan ada kesan menggigil bila x makan nasi malah akan rasa bertenaga apabila lemak2 yg disimpan td ditukarkan kpd tenaga..

Apabila tenaga yg disimpan sebagai lemak td dibakar dn terbakar..proses pembakaran lemak ini dikenali sebagai KETOSIS..

Itu sebabnya kita perlu buat ujian air kencing..sebab pembakaran lemak semula jadi akan menghasilkan ketone..dan ketone ni boleh dikesan melalui air kencing.. mcm mane nak kesan? gunakan ketostick! dari situ kte tau, lemak sudah dibakar, sedang dibakar, atau tidak dibakar.

nah akak belanja ckt testimoni team akak yg berjaya turunkan berat dengan program nutrima shake.