Friday 20 June 2014

sesuai kah VCO utk org mengandung?



Soalan yg selalu diajukan pada leha.. org pregnant bole makan x? selamat x?

ladies and gentlemens,

Virgin Coconut Oil atau minyak kelapa dara ini adalah the safest and the healthier oil in the world.. sgtlah selamat.. tahap kolestrolnya sgt rendah kerana dihasilkan dari process penyulingan.. sebab tu antara khasiat vco ni, ia mengurangkan serangat jantung jika di amalkan secara konsisten.. kerana molekulnya tidak  berpecah-pecah semasa ia dihasilkan..

kenapa ia selamat? sbb ia juga dihasilkan 100% secara semulajadi tanpa menambah atau mengurangkan kualiti minyak kelapa dara yg sedia ada.. purely 100%! tiada pengawet, tiada bahan pewarna, tiada chemical..

bagaimana ia berguna utk ibu mengandung? minyak kelapa dara sendiri mempunyai kandungan asid lauric yg tinggi... ape itu asid lauric? asid lauric ialah sejennis lemak yg berantai sederhana yg bersifat anti-virus, anti bakteria dan anti protozoa.

50% asid lemak (fatty acid) didalam minyak kelapa adalah asid laurik yg mana memiliki khasiat serupa dengan susu ibu.

Susu ibu mengandungi juga asid lauric- unsur yang berfungsi memberi ketahanan(immune) kepada bayi yang menyusu ibu. Memakan minyak kelapa terutamanya minyak kelapa dara akan menambahkan daya ketahanan badan seseorang, dimana dengan kekuatan tersebut tubuh akan dapat melawan serangan bakteria,virus dan protozoa yang berpotensi membawa pelbagai penyakit.

Bahan utama lemak tepu dalam susu badan manusia adalah asid laurik. Laurik memainkan peranan penting dalam menyuburkan dan melindungi bayi. Asid laurik adalah satu medium rantaian asid lemak (MCFA), yang mempunyai fungsi bermanfaat tambahan yang bertukar menjadi bahan yang dipanggil “monolaurin” dalam tubuh manusia.
Monolaurin adalah anti, anti-virus dan antiprotozoal bahan yang digunakan oleh tubuh manusia untuk memusnahkan virus yang disalut lipid seperti HIV, herpes, influenza, pelbagai penyakit bakteria dan protozoa seperti giardia lamblia. Ini adalah mengapa asid laurik di blok bangunan asas sistem imuniti badan dan kaedah yang paling berkesan anti-pathogenic daripada MCFAs semua.
Banyak Syarikat kini pasaran makanan kesihatan yang mengandungi monolaurin kerana manfaat kesihatan yang menakjubkan. Klinik telah mula menggunakan suplemen monolaurin untuk aktif merawat pesakit dengan kejayaan yang besar. Pesakit-pesakit yang dijangkiti HIV menggunakan SUPPLEMEN ini telah melihat peningkatan besar dalam kesihatan mereka. Orang yang sihat juga menggunakan suplemen tersebut. Atas atlet mengambil suplemen monolaurin untuk menguruskan berat badan mereka dan meningkatkan prestasi sukan mereka.
Asid laurik boleh membunuh virus bersalut lipid yang pelbagai seperti HIV, campak, herpes, influenza dan Hepatitis C dan lain-lain. Ia juga membunuh pelbagai bakteria bersalut lipid. Helicobacter pylori, bakteria yang menyebabkan penyakit penghadaman seperti gastrik dan penyakit ulser peptic, adalah tidak sepadan dengan untuk asid laurik.
Sementara asid laurik membunuh bakteria bersalut lipid, ia meninggalkan bakteria usus yang mesra sahaja. Asid laurik juga membunuh candida dan kulat lain di dalam saluran usus. Oleh itu, asid laurik adalah benar-benar berkesan dalam menyokong persekitaran usus yang sihat.
Susu ibu adalah direka bentuk untuk membekalkan semua nutrien yang bayi perlukan untuk tahun pertama kehidupan. Ia mengandungi vitamin, mineral, protein dan lemak untuk pembangunan dan pertumbuhan yang optimum. Komponen penting dalam susu ibu adalah medium rantaian asid lemak, terutamanya asid laurik. Dewasa boleh mendapat faedah-faedah susu ibu dengan mengambil minyak kelapa yang kaya dengan asid laurik.

No comments: