Wednesday, 31 August 2016

Tips Hilang 10kg dalam masa 2 minggu


 

السلام عليكم 😊😊

harini akak nak share tips turunkan berat 10kg dalam masa 2 minggu.. caranya mudah je.. tapi tak semua disciplin nak ikut.. hehe

 

Makanan yang perlu DI ELAKKAN Dalam Masa 2 Minggu :

1.) ELAKKAN nasi, mi, mihun, laksa, laksang, spagetti, fettucini, vermicelli, kuew tiau dan yang sebangsa dengannya.

2.) ELAKKAN Roti, roti berserat, roti bun, roti boy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa-apa yang sebangsa dengannya.

3.) ELAKKAN Gula – gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.

4.) ELAKKAN Buah-buahan (lepas 2 minggu baru makan berpada-pada).

5.) ELAKKAN minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, Pepsi, 100plus, etc), kurangkan pengambilan kopi!

6.) ELAKKAN snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis.

7.) ELAKKAN segala bentuk kacang untuk 2 minggu.

8.) ELAKKAN makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong.

9.) ELAKKAN makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih.

 


Makanan Yang DIHARAMKAN Dalam Masa 2 Minggu 

1.) Minuman bergula seperti jus buah-buahan, air bergas (coke, sprite, pepsi), minuman berkafein seperti kopi, cappuchino, moccha, milo, barli, horlick, dll.

2.) Sayuran berkarbohidrat timggi seperti kentang, segala jenis ubi, lobak.

3.) Buah-buahan, tak kira apa-apa jenis terutama sekali pisang (23.7 gram karbohidrat sebiji).

4.) Semua jenis roti, tak kira putih atau berfiber, berinti atau tidak.

5.) Produk tenusu seperti susu, yoghurt, dadih, tak kira rendah lemak atau tidak.

6.) Kek, biskut dan semua produk bergandum.

7.) Makanan ringan seperti gula-gula, potato crisps, chocolate, pop-corn, aiskrim.

8.) Kekacang, sama ada peanuts, pistachio, dll.

9.) Mihun, mi biasa, pasta, spageti, macaroni.

10.) Pizza, nachos, tortilla chips, doughnuts dan any other Fast Food.

11.) Gula (tak kira gula putih, merah, gula melaka, artificial sweetener, madu lebah).

12.) Nasi putih, pulut, brown rice. Setengah pinggan nasi putih ada 22 gram karbohidrat! Kalau 3 pinggan.

 

 

BOLEH MAKAN 😊😊

1.) Ayam – panggang, steam, bakar, sup, satay, digoreng tanpa tepung.

2.) Semua ikan – sama macam ayam, boleh grill, steam, goreng tanpa tepung. Tak kira ikan salmon, pari, tenggiri, terubok, ikan bilis.

3.) Semua daging – rusa, lembu, kambing – buat steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai… asalkan halal.

4.) Udang – bakar, tomyam, goreng dengan cili boh. Elakkan sotong kerana karbohidrat tinggi.

5.) Sayur, terutamanya sayur hijau. Kurangkan lobak merah, elakkan kentang. Lagi hijau, lagi bagus, macam sawi, bayam, salad, timun.

6.) Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan. Limit kepada 2-3 keping sehari.

7.) Air kosong, air mineral -minum 3 liter atau lebih sehari untuk elakkan sembelit dan melawaskan pembuangan toksin.

8.) Burger? Buang roti bun atas dan bawah, makan daging burger dengan sayur dan mayonis kat dalam je…

9.) Pizza? Makan topping sahaja.

10.) Makan supplement dan vitamin seperti spirullina, green tea dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan kuatkan daya ketahanan badan

 

1.) JANGAN tinggal waktu makan.. sarapan pagi, makan tengahari & makan malam.

2.) Dinner sebaiknya sebelum 6 petang 😊

3.) JANGAN skip / ponteng makan ye 😊😊

4.) JANGAN lebih 20grams carb sehari kalo nak kurus.. kalo xnak takpe.. hehe

  •  Had 20 gram karbohidrat selama 2 minggu ini bukan bertujuan untuk menyusahkan anda tetapi untuk memastikan badan anda membakar lemak, bukan glukosa. Dari segi sainsnya, badan akan menggunakan glukosa sebagai bahan api terlebih dahulu sebelum lemak. Jika anda mengehadkan karbohidrat kepada hanya 20 gram atau kurang sehari, store glukosa badan anda akan ?habis? dalam masa 48 jam (2 hari).
  • Selepas tu, apa yang dibakar oleh badan anda sebagai tenaga adalah lemak semata-mata dan dengan cara inilah anda akan menghilangkan lemak.
  • Itulah sebabnya mereka yang mengamalkan diet rendah lemak (low-fat diet) sering tidak berjaya. Bukan apa, walaupun mereka makan makanan rendah lemak seperti low-fat yoghurt, minum jus buah-buahan, makan hanya roti sahaja tapi tak makan daging atau telur, makan makanan low-fat dalam paket, yang pastinya makanan tersebut mengandungi karbohidrat dari gula, tak kira gula buah-buahan atau karbohidrat biasa.
  • Tengoklah pada label makanan diet, terutamanya yang berbentuk paket. Banyak yang ada 0 gram fat and 0 calorie tapi carbohydrate sampai mencecah 30 gram sepeket! 30 gram karbohidrat tu kalau dimakan akan bertukar menjadi glukosa.
  • Bila anda exercise, glukosa itu yang dibakar sebagai tenaga dan hilang, lemak hilang sedikit sahaja sebab tiap-tiap kali makan, anda minum sepeket. Kalau 3 kali sehari, dah 90 gram karbohidrat.
  • Sedangkan kalau nak kurus betul-betul, anda hanya patut makan 20 gram karbohidrat sehari sahaja! Buat apa membazir duit membeli makanan diet dalam peket sedangkan anda boleh kuruskan badan dengan hanya menjaga karbohidrat dalam pemakanan.
so GOOD LUCK everyone.. kalo nak cari green tea tu cari gc tea tau! sbb gc tea fungsinye juga sebagai sugar & carbo blocker 😊  kalo nak spirulina, cari clenztox! 😊

akak share ckt testimoni yg minum gc tea .. kasi korg terbakar ckt 😉😘

 


 
Post a Comment